Friday, August 29, 2008

Rindu..

Sekejap je dah hari jemahat kan.. InsyaALLAH isnin depan dah puasa.. kenapa tajuk hari ni pasal rindu.. hehehehe.. bukan ape.. sekadar ingin berkongsi rasa rindu ni.. korang rindu ngan aku kan.. baru seminggu aku x hapdet korang da rindu kan.. *mati la perasan..

Aku nak berkongsi tentang rindu ni.. seperti biasa aku ambil petikan ni kat blog kesukaan aku.. Mengapa rasa rindu itu terjadi... bagaimana kita mengubati nya.. selamat membaca semua..


Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu. Sebelum itu beliau memberikan sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi antaranya: Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pandangan mata itu satu daripada sekian banyak anak panah iblis.” Setiap penyakit ada ubatnya. Ubat yang terbaik adalah meneguk daripada pengajaran al-Quran seperti firman Allah yang bermaksud: “Demikianlah supaya kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba kami yang terpilih.” - (Surah Yusuf, ayat 24)

  • Ikhlas kepada Allah. Ikhlas adalah ubat penyakit rindu. Ikhlas kepada Allah bermakna selalu berusaha berada di pintu ibadah dan memohon kesembuhan daripada Allah. Jika kita ikhlas kepada Allah, Allah akan menolong kita daripada penyakit kerinduan melalui cara tidak pernah terdetik di hati. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan: “Sungguh jika hati telah berasakan manisnya ibadah kepada Allah dan ikhlas kepada-Nya, nescaya ia tidak akan menjumpai hal lain yang lebih manis, indah, nikmat dan baik daripada Allah. Manusia tidak akan meninggalkan sesuatu dicintainya, melainkan selepas memperoleh kekasih lain yang lebih dicintainya.

  • Doa mengundang sikap, rasa fakir dan rendah diri di hadapan Allah. Oleh itu doa adalah salah satu bentuk ibadah yang agung. Ketika kita berada dalam kesempitan, kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, berasakan Allah amat dekat mendengarkan rayuan.

  • Mengurus mata dan pandangan. Pandangan yang berulang-ulang adalah suis penting menyalakan api rindu. Orang yang memandang dengan sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh. Ibnul Qayyim menyatakan: “Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya.”
  • Bernikah dan membina rumah tangga langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.

4 Orang Mengetuk KeyBoard:

KaSiH said... Best Blogger Tips

perenggan yg last tu...hmm mcm nk kena pikir beratus kali le...

ginseng4desoul said... Best Blogger Tips

errrr... I pon stujiu ngan kasih. cemane kalu orang tuh kaki pukul atau sadis ker? *matilaa nyebok

[yAN!e][pUTraJAya] said... Best Blogger Tips

"Bernikah dan membina rumah tangga langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan"

huhuhu...AYAT KAT ATAS ni c@h...wat aku termenung seketika di fangkin sambil memikirkan nyer...

huhuhuhu.....

Ecah said... Best Blogger Tips

kasih : hanya untuk renungan.. kalo aku pun pikir berjuta kali.. hehehehe

ginseng : 2 le pasal.. bab kawen ni bukan perkara main2..

yanie : marilah kita berfikir bersama-sama ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...