Tuesday, October 26, 2010

Puteri Bersiram


Motip tajuk?? heheheh.. saspen la sangat kan.. kehmain lagi memasing kan.. speku la tu.. ok2.. ape motip cik esah tulis tajuk terbabet.. begini kisahnya.. Minggu yang sudah.. cik esah memandikan hero dan heroin cik esah.. masa untuk bersiram daa.. so.... bila da bersiram tu.. harusla snap2 gambar seme kan.. harus la interprem kan.. ghetu kekdahnya.. ok2.. sila la lihat aksi2 sikecik dan debab kat umah cik esah ni.. Selamat menonton!!

BOBOK : Mama.. BOBOK xnak mandi boleh tak.. BOBOK  malas la.. 
Mama : Tak boleh!! Kamoo mesti mandi.. baru kamoo wangi.. 
BOBOK : Ye la.. ye la.. Bobok mandi..
BRAVO, CHARLIE dan ALFA.. Selepas dimandikan..
JULIET dan BRAVO..
Lepas mandi dak BOBOK ni terus cari bantal ni.. Bantal kesukaannya..
See.. sampai tertido kat bantal tu
Alaaaa.. Kaco la Uncle Charlie ni.. Bobok nak tido tau! SHohh!! Shohh!!
See my sexy pose =)

Antie Alfa pun nak tiru Bobok gak.. Landing Time  =)

Tuesday, October 19, 2010

.:: Makan2.. Ternampak mahkluk ini.. Comel!! ::.

Tak ingat hari ape.. tapi yang pasti.. masa tu gi makan kat senawang.. Kat kedai nasi lemak favourite cik esah... Kalo balik senawang, di situ la cik esah akan melepak pekena nasi lemak.. Pakcik dikedai tu memang peramah.. peramah yang amat.. suka ajak berborak.. tengah2 makan.. ade la sekor makhluk ni yang bagi pandangan cik esah memang comel.. . x kira!! korang kata x comel lantak la.. tapi bagi cik esah.. beliau sgt comel!!makhluk terbabet duk menunggu bawah meja.. alahai.. sian kamoo sayang.. lapar barangkali.. cik esah beri ayam goreng yang ada di pinggan.. memang kamoo sangat lapar.. dengan kelahap kamoo makan yer.. last2.. seme ayam cik esah bagi kat dia.. Ni la dia makhluk terbabet!!.. suka tengok mata bulat dia.. Pinjam boley?? =)


Mata kamoo yang boolat!! Cair hati cik esah..
Tak dapat nak bawa kamoo pulang sayang.. Skrg Kuota dirumah sudah penuh... Nanti kita jumpa lagi yer.. =)


Friday, October 15, 2010

Sunnah dan kesilapan di hari Jumaat

Hari ni hari jumaat kan.. so rasa cam nak berkongsi ape yang patut.. Tetiba tukar mode.. mode setazah dah dtg... hahahaha... OPppsss!! setazah xde gelak sakan camtu hokey!! ok2.. ni yang cik esah nak kongsikan.. selamat membaca.. dan selamat beramal.. =)

Hari Jumaat, Hari MuliaSabda Nabi SAW: “Hari terbaik yang memancarkan sinar mataharinya ialah hari Jumaat. Padanya diciptakan Adam AS, padanya dimasukkan dia ke dalam syurga dan padanya dikeluarkan dia darinya. Dan tidak akan berlaku hari Kiamat kecuali pada hari Jumaat.” (Sahih Muslim: 854 )

Sunnah-sunnah di hari Jumaat

1)-Mandi dan berwangi-wangian (lelaki sahaja). Rasulullah SAW berkata: “Mandi pada hari Jumaat itu wajib bagi setiap orang yang sudah baligh. Hendaklah dia menggosok gigi dan memakai wangian jika mempunyainya.” (Sahih, al-Bukhari:880, Muslim:846)

2)-Membanyakkan selawat kepada Rasulullah SAW. Kata Nabi SAW: “Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat keatas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku.” (Sahih, Abu Daud:1047, disahihkan oleh al-Arnaouth)

3)-Membanyakkan berdoa terutama diakhir waktu asar. “Pada hari Jumaat terdapat dua belas jam, pada waktu itu tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Dia akan mengabulkannya. Oleh itu, carilah ia diakhir waktu setelas asar.” (Sahih, Abu Daud: 1048, di sahihkan oleh al-Hakim, adz-Dzahabi, an-Nawawi dan al-Albani)

4)-Membaca surah al-Kahfi. Rasulullah SAW berkata: “Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat.” (Sahih, al-Hakim:3392, disahihkan oleh al-Albani)

5)-Berjalan kaki dan bersegera ke masjid. Kata Nabi SAW: “Sesiapa yang memandikan atau mandi pada hari Jumaat, kemudian bersegera dengan berjalan kaki, tidak menaiki kenderaan, dan mendatangi imam lalu mendengar (khutbah) dan tidak bermain-main, maka adalah baginya setiap langkah (bersamaan) amalan puasa dan solat selama setahun.” (Sahih:Sunan Abi Daud: 345, al-Albani mensahihkannya)

Kesilapan-Kesilapan di hari Jumaat.1)-Datang lewat ke masjid. Kata Rasulullah SAW: “Pada hari Jumaat para malaikat duduk di pintu-pintu masjid, bersama mereka lembaran-lembaran catatan. Mereka mencatat (orang-orang yang datang shalat), apabila imam telah keluar (untuk memberi khutbah), maka lembaran-lembaran itu ditutup.” (Hasan, Ahmad:21756, dinilai Hasan oleh al-Albani)

2)-Membaca al-Quran atau memasang rakaman bacaan al-Quran dengan kuat. Kata Nabi SAW: “Ketahuilah sesungguhnya kalian semua bermunajat kepada Tuhan. Oleh itu, janganlah sebahagian kalian mengganggu sebahagian yang lainnya, dan janganlah sebahagian mengangkat suara atas yang lainnya dalam membaca al-Quran”, atau baginda berkata “di dalam solat.” (Sahih, Abu Daud:1332, disahihkah oleh Ibn Abdil Barr dan al-Albani)

3)-Tidak memenuhkan saf hadapan. Kata Nabi SAW: “Jika kalian atau mereka mengetahui apa yang terdapat dihadapan saf paling hadapan, nescaya akan dilakukan undian. [bagi mendapatkan saf hadapan]” (Sahih, Muslim:439)

4)-Bermain tasbih, bersiwak dan lain-lain ketika mendengar khutbah. “Barangsiapa memegang batu kerikil [ketika khutbah], maka dia telah berbuat hal yang sia-sia.” (Sahih, Muslim:857)

5)-Tidak melakukan solat tahiyatul masjid apabila tiba ketika imam berkhutbah. Kata Nabi SAW: “ Jika salah seorang daripada kalian tiba (di masjid) pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka solatlah dua rakaat dan ringkaskanlah solat tersebut.” (Sahih, Muslim:875)

6)-Masih melakukan urusan keduniaan apabila azan telah berkumandang. Firman Allah: “Wahai orang-orang Yang beriman! apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); Yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui ” (Surah al-Jumuah:9)

7)-Bercakap ketika khutbah. Rasulullah SAW berkata: “Jika engkau berkata kepada teman engkau “Diam” pada hari Jumaat dan imam sedang berkhutbah, maka engkau telah membuat sesuatu yang sia-sia.” (Sahih,al-Bukhari:934, Muslim:851)

8)- Bersandar ke dinding dan tidak menghadap khatib. Kata Ibn Mas’ud r.a: “Jika Rasulullah SAW sudah berdiri tegak di atas mimbar, maka kami menghadapkan wajah kami ke arah beliau.” (Hasan, at-Tirmizi:509, disahihkan oleh al-Albani) 

Petikan daripada email yang cik esah dapat :)

Monday, October 4, 2010

Entri Bergambar.. Gambar sajork!!

Bila ade waktu terluang cik esah akan berjalan2 ditemani kawan setia cik esah.. iaitu Cik Canon dan Abg Nikon.. Ikut mana yang dan capai la.. Asal ade je rasa nak snap.. maka dengan pantasnya Cik atau Abg terbabet akan cik esah keluarkan. hehehe.. Ni la gegambar nyer.. :)
 












 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...