Thursday, April 5, 2012

Umah kau tak berbau ko? Umah mak wangi hocay! :p

Ermmm... selalu ditanya soklan2 begini dr kengkawan.. Ye la.. umah kan bela anak2 berbulus sampai 12 hekor.. "Eh! umah ko tak berbau ke cah? Banyak kucing kat umah ko tu.." " Banyak nye kucing ko bela.. Takde bulu sepah2 ker.. Tak berbau? " Haaa!! begitu la antara soklan2 yang pernah ditanya oleh kengkawan mak.. ekekeke.. Mak xde la nak sentap2 nok.. Sbb itu sudah menjadi pertanyaan yang biasa ditanya oleh org yang tak bela kucing.. bela kucing ni besar tanggungjawabnyer.. Dari makan minum.. tempat tinggal.. kesihatan termasuk la penjagaan hygine.. Nak bela kucing.. sendiri kena la rajin.. kalo malas.. payah.. Memang ke laut la umah jawabnya.. Kena rajin kemas dan mop umah.. Umah tu setiap 2 hari akan cah mop.. Maklum la.. anak2 bebulus ramai.. Selain tu umah kena la ade aliran udara.. Buka sliding door, tingkap.. bagi umah tak terkuap.. Okeh la.. cah nak kongsi kat umah cah guna barang ape untuk membersihkan umah.. dan yang paling penting.. produk tersebut selamat untuk cah dan anak2 berbulus.. Dulu memang tak ambik port pun pasal ni.. tapi semenjak dua menjak dah berumur ni.. Huk huk huk.. Tua dah.. Takpe.. yang penting.. jaga kebersihan.. Peralatan yang harus ado kek umah ialah :

  • Vakum - Wajib ado kek umah... sonang nak buek kojo.. semua tempat boleh vakum.. bantal2 butterfly kek umah tu.. colah2 lemari.. bilik bebudak.. cat bed.. seme harus divakum.. kalo tak  berselerak la bulus2 budak ni.. Kot urang datang umah kang.. tak seleso pulak...
  • Penyapu - Memang la wajib gak bondo ni.. sonang nak menyapu sesawang lam bilik bebudak ni ha.. Nak2 borsihkan kipeh kek siling tu ha.. abes jatuh sesawang yang ado..
  • Mop - Haaa... Cah guna mop jenis ni.. memang bila mop tu memang nampak la segala bulu2 yang ade atas lantai.. ngupo ea mcm ni la.. lebih kurang la.. kek pasarayo ado jual.. :)

  • Cecair pencuci lantai - Ha!!! Yang ni nak kongsi ni.. Cah mop lantai umah guno Tough & Tender dari melaleuca.. Bau dia wangi!!! dan yang penting eco-friendly.. serta menyah bau dan selamat untuk manusia (lebih2 lagi budak kecil) dan haiwan.. Bilik bebudak pun cah mop guna ni.. So far.. bebudak seme Tough & Tender ini sebenarnya boleh digunakan kat plbagai permukaan.. ala2 multipurpose gak la.. Kesan kotoran pun leh tanggal dan ianya ekonomi.. macam mahal.. tapi kalo dikira balik murah jugak la.. :)
  • Untuk tempat2 pembuangan najis bebudak berbulus.. Cah cuci guna Sol-U-Guard Botanical.. Pencuci Disinfectant.. Dulu cah guna clorox atau dettol disinfectant...  Lepas tgk ape jadi bila guna clorox secara berlebihan... terus tukar.. Lepas bersihkan bekas ngan air dan skit tough & tender.. Spray bekas2 poo budak2 ni.. biarkan sambil bersihkan cage durang.. untuk cage durang pun cah sembur dan lap ngan Sol-U-Gard ni.. Bila spray.. makhluk suka nyebok ialah TUAH.. bila dah lap.. dia la budak berbulus pertama yang akan tergolek2.. mengeleser kak situ.. suka nau ngan bau Sol-U-Guard ni.. Lepas tu poie la bilas skit tempat poo durang tu.. kalo tak nak bilas.. lap je ngan kain lembap..

Kebanyakan barang2 keperluan rumah cah dah tukar ke jenama Melaleuca.. Sbb barang2 dia 100% Eco-Friendly.. disamping ade jaminan 60 hari money back guarantee.. Kalo kita tak puas hati kita leh pulangkan balik.. tak kira la dah guna setengah ke ape ke.. Kalo beli kek pasarayo ado tak buleh pulang2 lopeh guno ni? Jangan diharap.. Ekekeke...  Cah cuma berkongsi barang yang cah dah guna dan puas hati.. demi kebaikan cah dan anak2 berbulus semua.. Tapi 2 barang ni adalah barang yang wajib ada untuk bersihkan umah dan bilik serta barang2 budak berbulus.... Umah pun jadi tak berbau.. Budak2 pun happy! =) Tapi.. pokok pangkalnye.. Kono la RAJIN.. Ade byk barang lagi  yang cah guna.. Kalo nak tau pasal produk ni.. leh la singgah kek blog satu ni ha.. Den punyo gak... Ekekeke.. mana la tau ado yang berminat nak cubo kan.. Sila la klik kek sini yo..  MY MELALEUCA SHOP

Ok la.. tu je nak kongsi... Daaaaa!!! =)

5 Orang Mengetuk KeyBoard:

meowwmania said... Best Blogger Tips

betul betul!

ada anak bebulus ni mmg kena rajin celik celik mata jer mmg dah kena pegang mop hahahaha...

tasuka kat org yg kata org bela kucin ni rmh dia berbau, meh la dtg umah nak tau ada bau ke tak!!

kannn Cah kannnn.....

Esah said... Best Blogger Tips

@meowwmaniayessss!! betul tu meowwmania.. selalu je kena soklan2 camtu.. nak bela kucing.. kena la rajin.. walaupun kucing kat umah tu sekor je. =)

Dira said... Best Blogger Tips

Macam best je produk melaleuca ni.. Cawangan die kat mana ek? Mcm masih baru kt Msia ni.. Kalau promote online, kompem laku... :)
http://138dirah.blogspot.com

Esah said... Best Blogger Tips

@DiraCawangan dia cuma ada 3 je disemenanjung.. =)

Mohamed Azan said... Best Blogger Tips

Mna nk dpt pencuci2 ni ya kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...