Monday, May 11, 2015

Petua Tradisional.. Demam Campak..

Assalamualaikum..

Apa ke jadah tetiba nak menulis pasal petua2 ni cah oii.. Hahahahah!! Takde la kan.. Dari dibiar blog ni bersawang.. Ade pekdah nyer juga isi dengan sedikit ilmu kan.. Petua2 tu di kira ilmu gak... Untuk orang yang tak suka menggunakan produk2 yg ada bahan kimia kan.. boleh la mencuba.. mana tau serasi kan.. Lagi pun jimat pun yer gak... Takde lah abes sampai beratus atau atau beribu kan.. Ikut pada individu la.. Kot nak cuba kan.. Baru2 ni ade berborak ngan sorang kawan yang anak nya kena demam campak.. Dia cuba mencari kaedah lain bagi mengurangkan demam campak anaknya selain daripada menggunakan krim yang diberi oleh doktor dari klinik.. So terdatanglah idea untuk dikongsi.. Teringat masa kena demam campak dulu.. Apa yang mak buat untuk mengurangkan rasa miang pada badan masa kena demam campak.. Yang best nyer.. Kena demam campak lagi seminggu nak UPSR.. Hamek koooo!! Ingat lagi.,. Di asingkan bilik untuk ambil peperiksaan sebab kena demam campak.. Merasa jawab exam sorang2 dalam bilik.. Kui..Kui..Kui.. Ok.. mari tengok apa yang boleh dibuat bila kita atau anak2 kena demam campak.. Errrr... Jangan ingat budak kecik je kena tau.. Yang tua kalo tak pernah kena.. merasa la tua2 baru nak kena.. Macam abg long cah dulu.. Ade anak 2 baru kena.. Merasa la ko abang.. Naik sampai ke muka penuh.. Hahahahah!!!!

Demam Campak atau Chicken Pox

Ade orang tak tau demam campak ni macam mana rupernyer... Macam mana leh berjangkit.. Meh cah kongsi skit yer.. Gambar adalah ihsan dari encik google yer.. 

Karakter Campak

Ni la ngomannya kalo da tua2 baru kena demam campak
Aaaaaaa... Bila tengok terus macam terasa miang2.. Kui.. Kui.. Kui.. Kalo dulu.. biasanya kita akan kena sekali je seumur hidup.. Tapi zaman sekarang.. xleh nak jangka.. Ade kes yang kena secara berulang.. So.. boleh lah praktikkan petua mak2 dulu untuk kurangkan rasa miang pada badan masa kena demam campak yer.. Miang wooooo!! xleh tahan miang nyer!! 

Kaedah rawatan

Biasa kalo gi klinik atau hospital.. Doktor akan bekalkan ubat sapu je yang dipanggil Calamine Lotion. dan kalo da teruk sangat baru doktor bagi antibiotik.. Jarang2 doktor akan bagi antibiotik.. Dapat ubat sapu tu.. Maka sapu la sekitar campak yang naik kat badan tu. Kalo satu badan naik campaknya.. Maka sapu la satu badan.. Dah putih macam hantu kapur kekdahnya.. Hehehehe...  Tapi ada kawan2 cakap durang x serasi guna ubat sapu tu.. badan jadi menggelupas.. Tapi memang ada terbaca.. Tak ingat dari blog mana.. Penulis blog tu seorang yang bekerja dengan sektor industri kimia. Memang dia cakap yang kandungan calamine lotion tu mampu menipiskan kulit. So.. boleh la cuba petua2 mak2 dolu2 ye tak? Mana tau serasi.. Caranya mudah jer.. Pi cari daun semambu ada orang panggil daun mambu.. Aaaaaa.. Tak kenal? Ok.. Meh cah tepek sephoto dua. Jangan risau. Ihsan dari Encik Google.. Kot la sapo2 tak konal kan.. Aaaaa.. Kalo kek putrajaya,, boleh pi cari kek taman warisan nun.. Bersepah.. Kikikikiki...

Haaaa... Camni la daun eh!



Ni plak pokok ea..

Apa yang nak dibuat ngan daun ni.. 

  1. Tumbuk / Giling / Blender daun semambu ni dan di campur dengan bedak sejuk. Untuk apa? Haaaa,,, ni untuk gantikan ubat sapu calamine tadi.. Nak bagi rasa kurang gatal.. Tepek kan kat campak tu.. Kalo kena satu badan.. Tepek satu badan... 
  2. Buat air mandian- Camne nak buat.. Tak susah.. Ramas2 daun2 semambu tadi dengan air suam yang cukup untuk dibuat mandian untuk orang yang kena campak tu..  
  3. Buat alas tempat tido - Caranya.. Lurut daun2 dari ranting dan letakkan atas tilam tempat orang yang kena campak tu nak tido. Penuhkan atas tilam tu.. 
Haaaa... Camtu la cara nya.. Camno lak nak jaga orang yang kena demam campak ni??

Ni kalo kes anak yang kena yer.. 

1. Jangan pakaikan anak baju, biar berlengging sebab kalau pakai baju nanti badan makin bertambah rasa gatal dan panas

2. Sebaiknya jangan pakaikan pampers sebab kencing baby boleh buat ruam lagi bertambah gatal, boleh guna CD.. Atau kalo nak guna pampers boleh.. Tapi kena kerap tukar.. Anak pun lebih selesa.. 

3. Kerap menyapu daun semambu + bedak sejuk, bagi mengurangkan rasa gatal

4. Bagi ibu yang breastfeed, berpantang makan, tidak memakan makanan yang gatal seperti udang, sotong, or apa-apa sahaja yang gatal dan makanan bergetah, perlu dielakkan ye.

5. Beri baby minum air kelapa muda skit2. sebab tak seme baby sesuai ngan air kepala. Tapi yang penting kerap bagi air suam bagi baby yang berumur 6 bulan ke atas.. Kalo 6 bulan ke bawah, kerap BF kan.


Kalo yang kena tu orang yang dah berumur atau kekanak.

1. Jangan pakaikan baju, dalam kes ni kalo yang lelaki atau bebudak yang masih kecik leh la x pakai baju. Seluar jangan tak pakai lak.. Kot yang pompuan.. Aaaaa.. silalah menjaga aurat.. Kikikiki

2. Kerap tukar pakaian.. kalo boleh pakai baju dari cotton. Sejuk skit.

3. Kerap menyapu daun semambu + bedak sejuk, bagi mengurangkan rasa gatal
 
4. Bagi minum air kelapa muda. Lagi banyak lagi bagus, dan lagi awal minum lagi elok, bak cakap mak den. Biar keluar abes seme campak tu. Keluar awal2.. dan jangan lupa minum air suam bebanyak gak.. Osah kombong perut ngan air oiii.. hehehehe.. Bertabahlah.

5. Berpantang skit makan, Segala mak nenek seafood atau2 makanan yang gatal2 tu bawa2 la tak makan masa sakit tu. Kot nanti miang badan kemain!! 

Oh yer!! ade lagi satu.. Sape yang ade minyak melaleuca pun boleh guna untuk ganti ubat sapu tu. Macam mana rupa ubat tu?? Aaaaa.. Macam kat bawah ni.. Ihsan dari Encik Google gak tau..



Aaaaaaa... Itu je kot petua yang nak dikongsi.. Ok lah.. lain kali kita berkongsi petua lain plak yer.. Daaaaaaa!!!!

0 Orang Mengetuk KeyBoard:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...